söndag, november 20, 2005

Magtrakten

Återupptäcker hur det suger tag på ett himlastormande sätt i magtrakten på söndagskvällen. Johan Hedin spelar nyckelharpa och Gunnar Idenstam spelar orgel så att det är tusan i min blindtarm en fröjd.
Plötsligt befinner jag mig i en lånad V70 på dalslands novembervägar trots att jag vet att minnet är årsgammalt. Jag ska intervjua Idenstam i en kyrka i mörkret och jag virvlar norrut i en sjukt svängande Jässpôdspolska.
Kan inte tänka mig att jag någonsin träffat en som personifierar virtuos i samma grad som Idenstam. Och samtidigt detta benådade sväng. Det tål såklart att tänkas på, men min själ: det tål att kännas, drabbas av.

2 Comments:

Blogger Tor Billgren said...

Apropå nyckeharpa har jag skrivit en text här.

6:12 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Den där kompositionen låter kul. Vem spelar nyckelharpa?

11:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Home