torsdag, december 08, 2005

Mörkret

Jag kan inte för mitt liv tänka mig att jag är den enda som anser att den här hösten varit ett utdraget mörker. Och i detta mörker uppträder mystiska fenomen. Det mest obegripliga är stimmet av punkteringar.

Det börjar kännas rituellt att på kvällen gå ned en sväng till skydds-/cykelrummet för att byta ännu en slang som av obegripliga skäl gått sönder på ett par dagars användning. E har fått fyra punkor. Jag har ännu bara drabbats av två, samt ett däcksbyte. Men den trötthet man känner när man hittar sin nyss förträffliga velociped med platt däck efter att ha varit inne i en videobutik i tio minuter – den tröttheten är farligt nära depression.

Kanske är det min klena andliga konstitution, men det känns som att högre makter står bakom detta. Regnmörka krafter. Och är inte den retsamma punkteringen en förträfflig metafor för något mycket obehagligt. Att något så litet kan få något mycket större att kollapsa. Ett nålstick som tvingar dig att leda cykeln någon halvmil i blöta och västkustblåst.

Det är ett tecken.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett tecken som i "köp en bil"?

12:12 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Haha! Nej då blir det konkurs. Förresten har faktiskt punkteringarna upphört, så jag har börjat glädjas åt den dagliga cyklandet mellan Delsjöområdets skogsbryn och Järntorget.

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

Bra! Glöm inte hjälm bara.

6:45 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Nejdå. Vi som cykelpendlar från övre medelklassgettona den korta biten till mer centrala delar av stan har i regel hjälm, har jag märkt. Inne i stan däremot hojjar studenterna barhuvade längs Vasagatan. Detta ska jag ägna en längre sociokulturell (som Rojas säger) utredning vid tillfälle.

11:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home