torsdag, augusti 31, 2006

Musikalisk tystnad

"Jag ägnar hela dagen åt att lyssna på pausen genom olika håligheter i klostret"

Pausen är en musikalisk sådan. En del av John Cages extremt utdragna orgelstycke ORGAN2/ASLSP (As Slow As Possible) och orden är musikern och skribenten Mikael Strömbergs.

Det är en liten pärla till Essä som inleder den kommande pocketen "Men först lite musik" med texter om musik av Strömberg och Göran Greider.

Likt en musikalisk pilgrim besöker Strömberg ett kloster i Halberstadt i gamla DDR där man tänkt sig att uppföra stycket på en orgel med jättelika tangenter under 639 år.

Det hela kan låta skruvat, men Strömberg lyckas i texten faktiskt närma sig och formulera mycket av Cages idéer riktigt bra.

4 Comments:

Blogger Tor Billgren said...

Jag är oerhört fascinerad av Cages stycke, och förstår Strömberg fullständigt. När kommer boken?

9:07 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Jag skriver omd et i kommande numret av Peqoud och drar paralleller till Kraftwerk mellan 1985-2003 och Henry David Thoreau.

9:08 fm  
Blogger Jonas Bergroth said...

Förläggaren Bo Ejeby (som är korridorsgranne med mig på jobbet) säger att den ska finnas ute sedan någon vecka. Det betyder att den finns i de boklådor som köpt in den, på förlagets hemsida kan man beställa, dessutom går den att köpa billigt på adlibris mfl.

Jag gissar att han blir allra gladast om du går till din lokala boklåda och frågar efter den.

Har aldrig läst Pequod. Borde jag det?

11:14 fm  
Blogger Tor Billgren said...

Litteraturtidskrift. Jag har faktiskt aldrig heller läst den...

12:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home