måndag, oktober 02, 2006

Blodseld och nordisk längtan

Köpte ett av förlagets sista ex av Nathan Shachars Levertin-bok på bokmässan. Resultat: ett antal givande timmar under den nattliga sänglampan.
Dels för att det alltid är givande att läsa Shachar som i beläsenhet och formuleringsskärpa slår det mesta, dels för att en studie av Levertin och hans tid måste ta sig an ett idéklimat där Darwin togs till intäkt för kvasivetenskapliga rasteorier.
Denna höst, när främlingsfientliga populister äntrat fullmäktigerum i hela landet. Denna höst, när Maja Hagerman i Det rena landet lagt beundransvärd möda på att visa hur det "germanska" är en ihopfabulerad konstruktion. Denna höst, när vi fortfarande såvitt jag begriper har ett politisk påbjudet mångkulturår.
Denna höst, finns all anledning att fundera över vad begreppet "ett folk" egentligen är. Liksom begreppet kultur.
Jag värmer mig med musikskribenten Mikael Strömbergs ord i Aftonbladet i somras: "I själva verket är världskulturen den enda kultur vi har. Det renodlade har aldrig funnits."

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men va fa...
Var du där?!
Och kom inte och hälsade?
*mutter mutter*

10:36 fm  
Blogger Jonas Bergroth said...

Ähum, ja jag var väl det. Jag skyller glömskan på sviterna av ett kalas dagen innan. Folkmyller och baksmälla är förödande i kombination.

9:21 fm  
Anonymous Anonym said...

Jahaja.
Inte hört talas om Revigör förstår jag.
Nåja, min förtjusande redaktör Pernilla kom och fikade iallafall.

5:47 em  
Blogger Ellen Jordan Perduyn said...

Hi Jonas, I love seeing a current picture of you... Do you still have long hair, play the guitar so beautifully, enjoy cooking? I am happy to see you are still in journalism, although more than that I can't tell in Swedish. Andrew will be 19 in June. He is living in the mountains in Maryland, hoping to be licensed in Adventure Sports for things like ice climbing (although this year there is no ice), rock climbing, and so on. At the moment his only access to a computer is in the college library, which is not his favorite place to spend time (!), but his email -- when he gets to it -- is J2Yuri@hotmail.com. I hope you are well, you look GREAT! Belated wishes for a good new year. Keep in touch! Ellen

2:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home