onsdag, februari 21, 2007

Bra mat

À propos en ny matbloggare vid namn Jens (http://toshach.blogspot.com/) som jag ska länka till snart, kommer här en receptskiss på råbiff.

Inspirerad av Leif Mannerström gör jag en råbiff med en del irörda ingredienser i smeten. Traditionalister kanske undanbeder sig den här typen av nedsolkade klassiker, men om man inte har behov av att vara ortodox är det grymt gott:

Smaksätt alltså med: finhackade sardeller, tomatpure, olivolja, sellerisalt, dijon, hackad kapris å rödlök och gärna lite sötsyrlig balsamico.

Servera som vanligt med lök-hack, kapris, äggula och en klick dijon. Gärna Vikabröd och smör.

Drick Carnegie porter och en skvätt porsbrännvin eller piratens besk till.

Jag är ingen receptskribent, så mängden av varje ingrediens ska helt enkelt vara lagom. Smaka er fram.

4 Comments:

Blogger Oskar said...

Det låter fantastiskt! Har aldrig lagat det själv men måste kanske prova nu.

9:37 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Ja, gör det. Det finns utrymme för variation. Om jag inte minns fel använder mannerström själv Worchester-sauce och ketchup. Själv gör jag nog aldrig exakt lika från gång till gång.
Men testa att stänka i lite tabasco om det känns rätt.

11:59 fm  
Blogger Jens said...

Det låter verkligen gott! Kul att råbiff hamnade på tapeten

12:22 em  
Blogger Jens said...

Grattis du vann tävlingen! Maila mig din adress

9:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Home