onsdag, december 20, 2006

Anna Bergenström i våra hjärtan

Om detta varit en riktig matblogg hade det här funnits en bild på en glaskonservburk med nån sorts ketchup-melerat utseende på innehållet.
Kort sagt: jag ägnade en stund av gårdagskvällen åt att göra en variant av sherrysillen ur Annas mat. Ursprungsvarianten går i princip ut på att marinera avrunnen matjessill och rödlökshack i en sås av ketchup, olja, vinäger och sherry.
Mitt förslag (som jag själv anser blir mycket bättre): byt ut ketchupen mot tomatpure och komplettera sherryn med en slatt konjak. Det ger lite sprithetta åt såsen. Om man har hemma (och det hade jag) är det fint att använda sherryvinäger som förstärker sherrysmaken. Oljan däremot går bra med nästan vadsomhelst, tror jag.
Glöm inte att spara lite av sherryn för att kunna slå upp i ett sött kristallglas och smutta på under arbetet.

5 Comments:

Blogger Anja Allvin said...

Ha, har precis köpt Anna Bergenströms "Under Valnötsträdet". Den rekommenderar jag med!

10:46 fm  
Blogger Jonas Bergroth said...

Såg den på Wettergrens i julklappsruschen igår. Ska ta en titt på den framöver.

12:37 em  
Blogger Lisa said...

Du är en klok man. Säg till om du behöver två gastar.

9:58 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Å, tack! Och du är en beundransvärd kvinna som läser på denna sida trots att jag aldrig hinner uppdatera.

Jag återkommer om gastandet. Det vore grymt ju!

1:29 em  
Blogger Husmodern said...

Åh, en Anna-älskare till!

4:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home