måndag, oktober 16, 2006

Gitarrlärarens återkomst


Att googla är ibland mera av idiotiskt planlöst associerande och irrande än effektivt informationssökande. Under en av dessa irrfärder stöter jag till min oförställda glädje på min gamla gitarrlärare Per Nordgren.

Han är inte bara en överdängare på elgitarr. Han är galen. Nu hörs han dessutom i veckans krönika i SR-Västernorrlands program Äntligen fredag.

Ett smakprov:
"Flygeln uppfanns i början av 1700-talet av den italienska instrumentbyggaren, eldslukaren vigselförrättaren, molekylärbiologen, raggaren, akademiledamoten, karaktärsskådespelaren, plastikkirurgen och skattesmitaren Bartholomeo Christophore – huvudsakligen för att han tyckte att de redan befintliga klaverinstrumenten, som cembalon spinetten eller armborstet, inte var i närheten av tillräckligt tunga och otympliga.
Inom en ... parentes kan vi här påpeka att motsatsen till otymplig måste bli tymplig, som i följande mening:
– Jag kunde inte fickparkera med Caddillacen så jag bytte till en tympligare bil.
Motsatsen till påpeka blir å andra sidan avpeka, medan motsatsen till motsats blir medsats.
Eh ... var var jag nu igen...
Jo, flygeln är också intressant som instrument betraktat."

Kaskader av denna svada finns streamad på radions hemsida.

2 Comments:

Blogger Lisa said...

Jonas: Jag är deltidsbiologist och anser visst att det finns egenskaper som är typiska för män och kvinnor (— som grupper, man kan aldrig dra slutsatser om individen). Och man kan heller aldrig dra slutsasen att dessa nedfödda egenskaper bör bejakas. Ännu mindre uppmuntras och exploateras (som i vårt samhälle).
Om du tolkade mitt inlägg så att jag anser att män och kvinnor (som grupper) är helt lika så var jag sannerligen inte välformulerad. Däremot anser jag att den biologiska skillnaden mellan män och kvinnor (som grupper) är av mindre betydelse än skillnaden mellan individer. Men vi bedöms ofta enligt vårt kön och inte våra individuella egenskaper.

Att vara deltidsbiologist innebär att man inte ser biologi som en ideologi utan som en delförklaring.

Om du är intresserad av hur en biologisk förståelse kan leda till antirasism och jämställdhetskamp kan du läsa SJ Gould och Matt Ridley som förklarar allt det här oerhört mycket bättre.

Jag håller med Onore om att kokböckerna riktar sig till olika grupper och att kockböckerna oftare har manliga läsare.
Gourmet är t ex den mattidning som har överlägset störst andel manliga läsare.

Ledsen att göra dig beviken!

2:34 em  
Blogger Jonas Bergroth said...

Ohoj!
Jag är inte besviken. Jag fattade dig inte som att du anser att "män och kvinnor (som grupper) är helt lika".

Vad jag gillade var den klara upplysningen om att: "Kvinnliga kockars recept påminner mer om manliga kockars än om matskribenters."

Det kändes så upplyftande sakligt.

Biologin lämnar jag därhän. Jag kan alldeles för lite för att ha en uppfattning om det.

11:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home